Column 14 november 2023

EetGezond met Jeltje | Vitamines en mineralen.

Heb jij de Avondshow van Arjen Lubach gezien op 13 september jongstleden? Hij vroeg zich af of gezonde mensen nu echt zoveel vitamine/mineralen pillen nodig hebben? Hij had een reclamespot gezien met Ruud Gullit die pillen aanprees. Maar wat is gezond. Als je last hebt van maagzuur en daar een pilletje voor voorgeschreven krijgt van de huisarts, ben je dan ongezond of ziek, nee! Maar dat pilletje (misschien heb je ook een pilletje voor hoge bloeddruk en te hoog cholesterol) kan wel van invloed zijn in de opname van vitamines en mineralen. Dan is het aan te bevelen om extra vitamines/mineralen te slikken, maar ook als jouw voeding niet volwaardig is, heb je zeker extra vitamines/mineralen nodig.

Welke vitamines zijn er? De in vetoplosbare vitamines zijn: A, B, E en K. Deze vitamine haal je uit producten die vet bevatten, zoals boter, vis, vlees, ongezouten noten, melk en melkproducten. De in wateroplosbare vitamines zijn: C, B1, B2, B3, B5, B6, B11 (foliumzuur) en B12. Deze vitamines haal je uit groente (250 gram per dag), fruit, brood, volkorenproducten, ongezouten noten, peulvruchten, melk en melkproducten. Ook het mineraal magnesium haal je niet voldoende uit je voeding, vanwege de arme landbouwgrond. Magnesium is goed voor ontspanning van je spieren, zenuwen en bloedvaten, gezonde tanden en botten, verhoogde weerstand tegen spanning en stress, geheugen en concentratievermogen, van je hart en bloedvaten, voor stevigheid van je skelet en het goed functioneren van je spieren.

Hou je niet van pillen slikken, neem dan wekelijks een magnesiumvlokken voetenbadje. In de maanden september t/m april daalt de zonkracht onder de 3, zodat het via de huid geen vitamine D meer kan aanmaken en is het aan te raden om D te nemen. Zwangere vrouwen wordt geadviseerd om foliumzuur en vitamine D te nemen.

STAMPPOT PREI MET RUNDERGEHAKTBALLETJES (2 personen)

Ingrediënten:

  • 400 gram aardappelen
  • 400 gram prei
  • 1 ui
  • boter
  • 200 gram rundergehakt
  • beetje melk en boter
  • peper en zout.

Bereiden:

Schil en kook de aardappelen, was ondertussen de prei en snij in ringen. Kook de prei kort. Draai de ballen gehakt of kleinere en bak bruin en gaar in de boter, voeg de ui toe en bak mee. Stamp de aardappelen en prei, voeg eventueel melk en een beetje boter toe. Breng op smaak met zout en peper.

Heb je vragen/wil je begeleiding (individueel of in een groepje), of een workshop volgen, dan kun je mij altijd bereiken via info@praktijkgewichtig.nl of app naar 06-12355243. Je kunt mij ook vinden op Facebook: Jeltje Pool en Praktijkgewichtig (like deze pagina dan blijf je op de hoogte).

Een gezonde groet Jeltje Pool