Praktijk Gewichtig | +31 (0)6 123 55 243 | info@praktijkgewichtig.nl

Slaap en Voeding

#HetGezondeNoorden

Deze week een blog over voeding en wat dit met je slaap doet van collega Irene Dutijn van One to fit.
Welke voeding helpt je beter in slaap te vallen en welke tips geef ik je mee mocht jij of je partner snurken. Doe er je voordeel mee!

BELANGRIJKE TIPS WAT BETREFT SLAAP EN VOEDING:

Een lichte snack met koolhydraten kan je helpen om makkelijker in slaap te vallen. Denk dan aan bijvoorbeeld volle yoghurt met een banaan. In banaan zit tryptofaan en dat maakt je plezierig en slaperig. Daarnaast is teveel eten vaak een oorzaak van slaapproblemen.

Met een lege maag naar bed geeft dat ook.
Eet niet te laat de avondmaaltijd, voorkeur: niet te vet en te rood vlees. Vermijd pikant voedsel.
Dus : Ontbijt als een koning, Lunch als een edelman en Dineer als een bedelaar.
Laat je niet verleiden door snacks, chips etc. Vochtbalans in de war, lichaam moet harder werken- daardoor minder goed slapen. Je brein geeft verkeerde signalen af.

Mocht je 4 á 5 uur slapen, dan is dat prima. Je kernslaap is behaald. De basis voor het geestelijk en fysiek herstel is gelegd, het lichamelijk herstel gebeurt in de eerste 3 uur. Waak er wel voor dat dit niet te vaak gebeurt, want dan heeft dit weer effect op je ghreline (hongerhormoon) en leptine (verzadiging) hormoon.
Wat je wel of niet moet doen voor voldoende slaap:
niet met de telefoon slapen,
tijd nemen om wakker te worden.
Zodra je wakker bent ’s ochtends, ga er dan ook uit.
Genoeg water drinken, genoeg daglicht
Genoeg actief bezig zijn geweest
Bouw genoeg rustmomenten in
Doe een middagdutje van maximaal 45 minuten. Is goed voor je bloeddruk
Doe overdag ontspanningsoefeningen

EXTRA TIPS:

Houd regelmatige bedtijden aan
Gebruik alcohol niet als slaapmutsje
Een half uur – uur voor het naar bed gaan tv, laptop/pc uit
Bewaar het bed alleen voor slapen en seks, bouw de dag af; ontspan
Zorg voor een goed bed en kussen.

Tips tegen snurken:

  • Slaap niet op je rug
  • Val af
  • Drink weinig of geen alcohol
  • Slaap- en kalmeringsmiddelen veroorzaken verslapping van tong en keel
  • Rook minder of beter probeer te stoppen

Mocht je weer tips willen ontvangen voor een fitter en vitaler leven? Plan dan een gratis online kennismakingsgesprek in bij Praktijk Gewichtig om te beeldbellen of appen naar 06 12355243 of klik op onze website www.praktijkgewichtig.nl
Je kunt ook een mailtje sturen naar info@praktijkgewichig.nl

Wij verkopen geen shakes of pillen, maar geven jou het beste voeding en leefstijladvies wat op jou van toepassing is, zonder dat je dure dieetspullen hoeft te kopen. Zorg voor voldoende magnesium, kan in de vorm van olie op de huid of voetenbadvlokken.
Voor ontspanning en spieren zijn er magnesium producten te koop, kijk hiervoor op de website www.praktijkgwichtig.nl bij ontspanning.

Ik maak gebruik van cookies zodat ik u een optimale website kan leveren. Meer informatie