Praktijk Gewichtig | +31 (0)6 123 55 243 | info@praktijkgewichtig.nl

Poepdag

Nationale Poepdag

Het was dinsdag 13 april Nationale POEP-dag. Deze dag is door de Maag Lever en Darm Stichting in het leven geroepen om aandacht te vragen voor onze spijsvertering. Poep heeft natuurlijk alles te maken met je spijsvertering. En je spijsvertering is weer megabelangrijk voor je afweersysteem.

70% van je afweercellen bevindt zich in je dikke darm. Het is daarom van groot belang om je darmflora gezond te houden.

Daarvoor ga ik je tien tips geven. Het zal je opvallen dat deze tips je bekend voorkomen, de eerste 9 tips geven wij namelijk ook als je aandacht wil geven aan je gewicht, je gezondheid in het algemeen en voor een gezond eet- en leefpatroon.

Mooi toch? Een Gewichtsconsulente praat dus geen POEP!

  • Eet gezond en gevarieerd, zorg voor een goede balans tussen koolhydraten, vetten, eiwitten, mineralen, vezels en water. Wat voor jou de juiste balans is, kan een Gewichtsconsulente op basis van een intake en analyse adviseren.
  • Eet veel groente en fruit. Presenteer fruit in het zicht, je pakt het dan sneller. Zet vaker een schaaltje snackgroente op tafel
  • Kies voor volkoren producten, zilvervliesrijst en andere vezelrijke producten. Vezels zorgen voor een langdurig verzadigd gevoel, werken in de dikke darm als spons om vocht op te nemen waardoor je ontlasting soepel wordt. En, misschien wel het belangrijkst van alles: vezels zijn het lievelingskostje van onze goede darmbacteriën.
  • Kom in beweging! Beweging is goed voor je lichaam en voor je spijsvertering in het bijzonder. Beweging stimuleert de beweging en de doorbloeding van de darm. Dit zorgt weer voor een betere toevoer van nutriënten en een betere darmfunctie.
  • Zorg ook voor ontspanning. Mensen die veel last hebben van stress, hebben ook vaker last van hun darmen
  • Zorg voor regelmaat in slaap, eten en bewegen. Een vast patroon is belangrijk.
  • Het behouden van een gezond gewicht is erg belangrijk. Een gezond gewicht verlaagt de kans op vele aandoeningen waaronder diabetes type 2, hart- en vaatziekten, gewrichtsklachten, maar ook bepaalde soorten van kanker. Ook heeft een ongezond gewicht invloed op je spijsverteringstelsel. Het kan klachten/aandoeningen veroorzaken of verergeren. Je spijsvertering kan het beste haar werk doen bij een gezond gewicht!
  • Drink voldoende water. Vocht is onmisbaar voor vele processen in het lichaam, het is bijvoorbeeld een transportmiddel van voedings- en afvalstoffen.
  • Eet met aandacht. Als je minder aandacht aan het eten geeft, eet je snel meer dan je nodig hebt. Je voelt minder goed dat je vol zit. En niet onbelangrijk: je proeft het eten minder goed. Eet langzaam, met aandacht en kauw goed.
  • Gezond toiletgedrag. Het is belangrijk om een goed toiletgedrag te hebben. Ga direct naar het toilet als je aandrang voelt, neem de tijd en ga ontspannen zitten. Eventueel met een krukje onder je voeten.

Neem bovengenoemde tips in acht voor een soepele stoelgang. En kijk eens achterom, je poep kan je veel vertellen! Verandert je stoelgang of je ontlasting, of zie je sporen van bloed, neem dan contact op met je huisarts.

Wil je meer informatie over het gezond houden van je weerstand? Wil je een paar kilo afvallen of gewoon gezonder gaan eten en leven? Neem dan eens contact op Gewichtsconsulente Jeltje van Praktijk Gewichtig via info@praktijkgewichtig.nlof bel of app naar 06 123 55 243

#hetgezondenoorden #hgn #werkenaanjeweerstand

Ik maak gebruik van cookies zodat ik u een optimale website kan leveren. Meer informatie