Praktijk Gewichtig | +31 (0)6 123 55 243 | info@praktijkgewichtig.nl

Ontstekingsremmende voeding

Vandaag weer een "blog' van #HetGezondeNoorden.Dit keer gaat het over ontstekingsremmende voeding met power.

Allerlei uiteenlopende klachten zoals een muisarm, artritus, aderverkalking, eczeem en een opgelopen blessure aan enkel, schouder of knie hebben één ding met elkaar gemeen: ontstekingen. In feite is een ontsteking een cruciale reactie van het afweersysteem op een aanval op het lichaam.

Een cholesterolgehalte wat omhoog schiet, een eczeemaanval, pijnlijke gewrichten, astma, een slecht herstel na het sporten en meer slaapbehoefte wijzen erop dat je lichaam overuren maakt en dat je afweer wat hulp kan gebruiken. Het is verstandig om ontstekingen te bestrijden, of beter nog: om te voorkomen dat ze ontstaan. En hier komt ontstekingsremmende voeding in beeld!!

Vooral mensen met bijvoorbeeld reumatoïde artritis, artrose, diabetes, vaatziekten, blessures, MS, dementie en psoriasis hebben baat bij ontstekingsremmende voeding. Het geniale aan deze manier van voeding is dat deze ingrediënten, zoals bessen, kool en vis, gewoon verkrijgbaar zijn in de supermarkt. Daarnaast werkt deze voeding evenzeer preventief als genezend.

Wat je het beste elke dag kunt eten is: probiotica d.m.v. zure zuivel
(melkkefir) en gefermenteerde voeding en beperk het eten van bewerkt vlees.
Anti-oxidanten d.m.v. gember en kurkuma, of bosvruchten (blauwe en zwarte bessen, bramen, frambozen en alle andere donkere bosvruchten.
Wist je dat bessen tot 50% de ontstekingsgraad kunnen verlagen?
Gezonde vetten zoals vette vis (makreel, sprot, bokking, haring, sardines, zalm), maar ook olijfolie, avocado, hazelnoten, amandelen.
Wist je dat 15-20% van je dagelijkse calorieën moet komen van gezonde vetten?

Wat ik vaak aan mijn cliënten meegeef, is dat de omega 3 en 9 prima zijn om te eten. Maar om op te passen met de omega 6-vetzuren, die onder meer in zonnebloemolie, druivenpitolie, maïsolie en margarine zitten.

Ik moet oppassen met:

  • Stress; het stresshormoon cortisol stelt je in staat tot het uiterste te gaan, maar verhoogt de ontstekingsgraad van het lichaam. Chronische Stress (teveel en te vaak) is dus vergif voor het lichaam.
  • Te weinig slaap; ’s Nachts gebeurt het lichamelijk en geestelijk herstel. Je afweersysteem komt op krachten en herstelt eventuele schade aan het lichaam. Een goede nachtrust is daarom cruciaal voor een sterke afweer.
  • Alcohol; dit is een gifstof die je lichaamscellen aanvallen. Dat merk je bijvoorbeeld als je na een zware training een paar glazen alcohol drinkt.
  • Intensief sporten; regelmatig bewegen (minimaal een half uur tot een uur per dag mag intensief bewegen) is goed voor je conditie, kracht en afweersysteem. Maar als je intensiever sport dan je lichaam aankan, kan dat je afweer afzwakken.
  • Roken; iedereen weet dat roken niet goed voor je is. Maar nicotine, teer en alle andere gifstoffen vallen je lichaamscellen aan en belasten je longen en de bloedsomloop. Ook de e-sigaretten bevorderen ontstekingen.
  • Buikvet; het vetweefsel in je buikholte produceert stoffen die de ontstekingsgraad op termijn verhogen. Gewicht verliezen, vooral rond de taille, is daarom een belangrijke stap op weg naar minder ontstekingen.
  • Verontreiniging; pesticiden, uitlaatgassen, zware metalen en andere verontreiniging die je lichaam stress geven. Probeer deze te vermijden.

Bronvermelding:

Het blad voeding met ontstekingsremmende power
Wil je meer weten over gezonde voeding of wil je juist eens een keer een advies ontvangen wat op jouw lijf is geschreven, kom dan eens langs bij Praktijk Gewicht voor een vrijblijvend gesprek. Kijk op www.praktijkgewichtig.nl of bel / app naar 06-12355243 voor meer informatie.
#ontstekingsremmendevoeding

Ik maak gebruik van cookies zodat ik u een optimale website kan leveren. Meer informatie