Praktijk Gewichtig | +31 (0)6 123 55 243 | info@praktijkgewichtig.nl

Suiker

Suiker Challenge

Heb je de suiker challenge van het Diabetes fonds in week 23 gemist om af te kicken van suiker.

Suiker is lekker zoet en daardoor eet je er al gauw te veel van. Ook zit suiker in veel producten verstopt. Voor je het weet krijg je iedere dag onbewust te veel suiker binnen en dat is niet goed voor je gezondheid. Te veel suiker kan namelijk leiden tot de onderstaande klachten.

Darmklachten

Te veel suiker kan een negatief effect hebben op je darmen. Vooral een teveel aan fructose (fruitsuiker) kan leiden tot darmklachten als buikpijn, een opgeblazen gevoel en diarree. Fructose vind je voornamelijk in ongezonde producten als frisdrank, vruchtensap, koek en snoep.

Vermoeidheid

Als je veel suiker binnenkrijgt kun je last krijgen van vermoeidheid. In pure kristalssuiker zitten namelijk geen voedingsstoffen, alleen energie. Als je veel suikerrijke producten neemt en te weinig kiest voor gezonde voeding, dan krijg je een tekort aan vezels, vitamines en mineralen. Hierdoor kun je last krijgen van vermoeidheid.

Overgewicht

Te veel suiker kan zorgen voor overgewicht. Als je veel frisdrank of snoep eet krijg je veel calorieën binnen. En krijg je meer calorieën binnen dan je verbruikt, dan heb je een grotere kans om zwaarder te worden. Suiker die niet door je lichaam wordt gebruikt wordt namelijk opgeslagen als vet.

Diabetes type 2

Suiker kan leiden tot overgewicht, en overgewicht vergroot je kans op diabetes type 2. Vooral met frisdrank is het belangrijk om goed op te letten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een blikje frisdrank per dag je risico op diabetes type 2 met maar liefst 20% verhoogt. Ook is aangetoond dat het vervangen van dranken met toegevoegd suiker door dranken zonder suiker kan leiden tot een afname in gewicht.

Tandbederf

Te veel suiker is niet goed voor je tanden. Als je iedere dag veel snoep en frisdrank neemt, heb je een grotere kans op gaatjes en tanderosie. Bacteriën in je mond zetten suiker namelijk om in zuur. Dit zuur lost het tandglazuur van je gebit op, waardoor gaatjes kunnen ontstaan. Om tandbederf te voorkomen is het belangrijk om zo min mogelijk toegevoegde suikers te consumeren.

Kom erachter wat te veel suiker met je lichaam doet

Naast darmklachten, vermoeidheid, overgewicht, diabetes type 2 en tandbederf kan te veel suiker ook leiden tot hoofdpijn, leververvetting en een overbelaste alvleesklier.
Heb je de Challenge gemist en wil je weten wat voor jou de beste voeding is zonder al die toegevoegde suikers, doe dan mee aan de workshops thema “toegevoegde suiker”

Kosten zijn € 15.00 per workshop, inclusief kop koffie of thee en recepten.
Dinsdag 29 juni van 19.30-20.30 uur
Donderdag 1 juli van 19.30-20.30 uur (andere dagdelen ook mogelijk)

Vermeld bij aanmelden wat jouw voorkeur is. Je kunt je ook als groepje aanmelden, maximaal 4 personen.

Plaats: Boelewijk 10, 9367 TP (Bij Praktijk Gewichtig wordt Corona proof gewerkt).
Aanmelden via: info@praktijkgewichtig.nl of via app naar 06 123 55 243 Jeltje Pool

#HetGezondeNoorden

Ik maak gebruik van cookies zodat ik u een optimale website kan leveren. Meer informatie