Praktijk Gewichtig | +31 (0)6 123 55 243 | info@praktijkgewichtig.nl

Het belang van gezonde voeding

Gezonde voeding is een krachtig middel om goed voor jezelf te zorgen. Uit de juiste voeding haalt je lichaam voedingsstoffen en energie en hiermee bepaalt voeding voor een groot deel jouw gezondheid. Door ‘gewoon' gezonder te gaan eten krijg je meer energie, ga je beter in je vel zitten, verbetert je stoelgang en zie je er gezonder uit: dus ontzettend veel voordelen. Daarbij kan gezonde voeding superlekker zijn!

Waarom kan gezond eten soms zo moeilijk zijn:

Veel energierijke voeding (met veel suikers en vetten) zijn gemakkelijk verkrijgbaar, goedkoop en het kan verslavend werken. Hiermee wordt het beloningssysteem geactiveerd en als jouw beloningssysteem minder goed werkt, moet je meer eten om dit beloningsgevoel te kunnen ervaren. Het eten van ongezonde voeding geeft op de korte termijn bevrediging. De gevolgen van regelmatig ongezond eten komen vaak op de lange termijn pas naar voren (tenzij je natuurlijk vrij vlot merkt dat je last krijgt van de stoelgang, hoofdpijn krijgt, etc)., zodat deze gevolgen nog zo ver weg lijken.

Het is belangrijk om te weten dat beweging kan helpen bij het verminderen van de zin in lekker eten.
Gezonde voeding bestaat uit veel fruit, groenten, magere zuivel, volkoren producten, kip, vis en noten. Beperk het nuttigen van rood vlees, zoetwaren en suikerhoudende frisdranken zoveel mogelijk.

Voedingsmiddelen:

Groentes, fruit, bessen, granen: volkorenbrood, volkorenpasta etc., peulvruchten: linzen, bonen etc., noten: amandelen, walnoten, cashewnoten etc., zaden: zonnebloemzaden, pompoenzaden etc., kruiden en specerijen: knoflook, zeezout, peper, kurkuma, kaneel, basilicum, rozemarijn, peterselie, bieslook, etc., vis, onder andere: zalm, sardines, makreel, forel. Verder: aardappelen en bataat, kaas, Griekse Yoghurt (Griekse), kwark en kip, eieren, olijven, extra vergine olijfolie, pure chocolade (is meer dan 70% cacao).

Haal zo weinig mogelijk producten zoals zoals frisdrank, ijs, snoep, chips, koekjes, wit brood, crackers en allerlei bewerkte voeding in huis.

Als je alleen goed voedsel in huis hebt, bevordert dit het blijvend gezond eten!
Voor mee informatie en begeleiding www.praktijkgewichtig.nl, mob. 06 123 55 243

Ik maak gebruik van cookies zodat ik u een optimale website kan leveren. Meer informatie