Praktijk Gewichtig | +31 (0)6 123 55 243 | info@praktijkgewichtig.nl

De Feestdagen CHALLENGE WEEK 4

Mindset en gezond gewicht en lichaam.

We zijn alweer aangekomen bij de vierde week van de feestdagenchallenge. Deze week gaat over je mindset in relatie tot eten en het minderen van tussendoortjes en/of deze veranderen voor gezonde alternatieven. Je mindset is van groot belang in het bereiken van een gezond gewicht en fit en energiek lichaam.

Als eerste dien je gemotiveerd te zijn om dingen te willen veranderen om je doel te bereiken. In het begin bén je vaak gemotiveerd en gaat het bijna vanzelf, je bent er volop mee bezig. Je leest erover, probeert recepten uit en misschien maak je zelfs een beweegschema voor jezelf. Kortom je stelt doelen. Maar na verloop van tijd kan je motivatie afnemen. De oude gewoontes sluipen er langzaam weer in. Het is ook niet eenvoudig om gewoontes te veranderen. Mits je een nieuwe gewoonte dagelijks consequent toepast duurt het ca. 10 weken voordat je er eigenlijk niet meer bij na hoeft te denken. Het gaat je zelfs opvallen dat je je nieuwe gewoonte eens niet toepast.

Maar wat te doen als je motivatie daalt. Je kunt jezelf dan een aantal vragen stellen welke je opschrijft zodat je ze regelmatig terug kunt lezen.

Bijvoorbeeld:

  • Voor wie wil ik veranderen?
  • Wat levert verandering mij op?
  • Wat gebeurt er als ik niet verander?
  • Hoe zie ik mijzelf over een half jaar of over een jaar?
  • Haal je doelen erbij
  • Zet je negatieve gedachten tegenover positieve gedachten in de trant van:
  • 'Wat mag ik allemaal wel?' in plaats van: wat mag ik niet?
  • Als ik dagelijks beweeg voel ik me veel fitter in plaats van: ‘Ik heb geen zin’
  • 'Als ik regelmatig aan krachttraining doe heb ik minder last van rugklachten en mijn houding verbetert' in plaats van ‘ik ga niet sporten want ik heb last van mijn rug’.
  • 'Ik kan die leuke broek weer aan, die zit lekker en staat me mooi' in plaats van: 'ik heb gelukkig nog een broek die ik droeg toen ik mijzelf te dik vond'.
  • 'Wat zijn er toch ontzettend veel leuke, lekkere en gezonde recepten om uit te proberen!' in plaats van: ‘wat zullen we vandaag nou weer eten?’
  • 'Mijn huid, haar en nagels zien er veel beter uit als ik gezond eet, ik straal!' In plaats van: 'alweer worteltjes, ik heb liever iets wat zoet is en lekker smelt in de mond' (korte rust, lange onrust)

Een andere negatieve gedachte kan zijn: 'ik moet eerst afvallen om gezond te worden.' Maar draai het om: ik eet/drink/beweeg/slaap/ontspan voor een gezond lichaam. Daardoor voel je je goed en zal het afvallen een automatisch gevolg zijn van deze eet- en leefstijl. Geniet van het proces van verandering en staar je niet blind op je doel. Want zodra dat doel bereikt is blijf je je nieuwe leef- een eetstijl toepassen in het dagelijks leven. Het is jouw nieuwe ‘way of living’ geworden.

Tot slot kun je jezelf nog de vraag stellen: 'Wat als ik morgen wakker word en ik ben zoals ik mij voorstel als ik mijn doel heb behaald?' 'Wat moet ik daar dan voor doen?' Voor de komende week kun je een kleine mini challenge binnen deze vier weken challenge houden. Bijvoorbeeld door minder tussendoortjes te eten en de tussendoortjes die je eet gezond te maken.

Ik geef een aantal suggesties:

  • Een handje ongebrande ongezouten noten
  • Een volkorencracker met mager beleg en tomaat/reepjes paprika
  • Fruit (salade) van kiwi, mandarijn, appel, blauwe bessen
  • Olijven
  • Rauwkost (snoeptomaat, komkommer, radijs, paprika, bleekselderij etc)
  • Smoothie met vers fruit, avocado, spinazie en (plantaardige) witte zuivel
  • Een portie (zure)witte zuivel met fruit. Bijvoorbeeld met peer en kaneel.
  • Niet zoete popcorn
  • Gedroogd fruit (dadel/vijg/abrikoos) maximaal 2 stuks in verband met hoog suikergehalte
  • Een kom eigengemaakte groentesoep
  • Gekookt eitje met plakje rookvlees
  • Dadelballetjes
  • Of bak zelf iets lekkers zonder geraffineerde suiker en met volkorenmeel.

Neem eens een kijkje op de site van PuurGezond voor recepten en inspiratie!
Veel succes voor de komende week!

Kijk voor meer info op mijn website www.praktijkgewichtig.nl

Groetjes Jeltje Pool

Ik maak gebruik van cookies zodat ik u een optimale website kan leveren. Meer informatie