Praktijk Gewichtig | +31 (0)6 123 55 243 | info@praktijkgewichtig.nl

De Feestdagen CHALLENGE WEEK 3

De Feestdagen CHALLENGE WEEK 3 van collega Froukje van Duinen van Gezondheidspraktijkelro.

Doe jij al mee aan de feestdagen challenge?

Ben jij al lekker aan de wandel?

Nee, doe dan alsnog met ons mee en wandel elke dag een half uur. Geniet hierbij van de buitenlucht en de natuur!

Deze week dagen we je uit om 2 of 3 keer 7 thuis oefeningen te doen. Deze oefeningen zijn hier te vinden of op de pagina van de hartstichting. Doe jij mee?

7 oefeningen om thuis te doen

https://www.hartstichting.nl/nieuwsbrieven/gezond-leven/bewegen/sportieve-oefeningen-voor-thuis

Daarom een aantal oefeningen die je met regelmaat kunt doen.

Ademhaling en ontspanningsoefeningen

Een juiste ademhaling kan mensen positief veranderen. Je kunt hierdoor andere keuzes gaan maken en anders (positiever) tegen het leven aankijken. Door zeer regelmatig ontspanning- en ademhalingsoefeningen te doen kun je beter met aandacht leven.

Oefening 1: Zwaaien met je armen

Zwaai met je beide armen wisselend links en rechts om je middel. Tijdens het draaien adem je langzaam uit. Adem in na vier keer zwaaien en tijdens de volgende vier zwaaien adem je weer uit.

Oefening 2: Stretchen

Ga op je knieën zitten en buig je bovenlichaam naar de grond toe, je hoofd tussen je (iets gestrekte) armen. Adem langzaam vier tellen in en langzaam vier tellen weer uit.

Oefening 3: Voor het slapen gaan

Ga ontspannen zitten of liggen. Zeg hardop of in jezelf, in deze volgorde:

´ik ben heel rustig en ontspannen´
´mijn armen en benen voelen erg zwaar´
´mijn hele lichaam voelt erg zwaar, van top tot teen´
´mijn hart klopt rustig en regelmatig´
´mijn ademhaling is rustig en ontspannen´
´ik ben heel rustig en ontspannen´


Oefening 4: Basisoefening ademhaling

Ga ontspannen zitten of liggen. Komen er gedachten in je op, besteed er dan geen aandacht aan. Concentreer je op je ademhaling: voel hoe de ademhaling als een vloeiende beweging door je lichaam stroomt. Leg je handen onder op je buik en adem in naar je buik toe adem daarna weer rustig uit.

Oefening 5: Spanning van je af laten glijden

Deze oefening is ook erg geschikt om onder de douche te doen.

Stel jezelf voor dat je onder een waterval staat. Het verse stromende water neemt alle zorgen mee, spoelt al je zorgen weg. Eerst voel je dat je hoofd ontspannen wordt, daarna je nek en schouders, je armen, borst, buik, rug, bekken, benen en ten slotte je voeten. Alle zorgen, alle spanning is samen met het water weggespoeld.

Geniet van het wandelen en voel je goed door de oefeningen (spierversterkende, ademhaling en ontspanning) te doen. Wil je meer gezondheidstips of wil je in 2021 je voedingspatroon aanpassen. Neem dan vrijblijvend contact met mij op en profiteer dit jaar nog van een vergoeding uit uw aanvullende verzekering.

Succes!

Een Gezonde groet Jeltje Pool

#HetGezondeNoorden #HGN #Feestdagenchallenge HGN #PraktijkGewichtig

https://www.hartstichting.nl/nieuwsbrieven/gezond-leven/bewegen/sportieve-oefeningen-voor-thuis

Ik maak gebruik van cookies zodat ik u een optimale website kan leveren. Meer informatie