Praktijk Gewichtig | +31 (0)6 123 55 243 | info@praktijkgewichtig.nl

Bewustwording

Kerstdagen/Oud en Nieuw.
Je wordt niet dik tussen Kerst en Oud en Nieuw, maar tussen Oud en Nieuw en de Kerstdagen. Ga je gezellig met familie of vrienden tafelen. Kerst 2020 is zo anders dan voorgaande jaren, voor de één een sobere maaltijd, voor een ander een uitgebreid kerstdiner. Maar desalniettemin kan het toch gezellig zijn en kun je genieten van een heerlijke maaltijd.

Moet jij ook altijd letten op wat je eet, bij het minste of geringste kom je aan ! Bereid je zelf de kerstmaaltijd, dan kun je het zo gezond maken als je wilt. Of denk je “ik ga nu genieten en eet alles wat er op tafel komt, in het nieuwe jaar zien we wel weer”. Maar wat er niet aankomt, hoeft er ook niet af.

Een gezonde leefstijl begint met Bewustwording. Eet tot je 80% verzadigd bent en niet meer. Maar hoe doe je dat, hoe zorg je ervoor dat je jezelf niet overeet ? Het kan zijn dat verzadiging moeilijk is te voelen, omdat je vaak dooreet tot je vol zit. Eet je dan ook nog ongezondere voeding waardoor je bloedsuikerspiegel snel stijgt, dan heb je kort na de maaltijd weer honger. Belangrijk is om volkoren producten (brood, pasta, rijst), groenten en fruit te eten, de vezels zorgen voor verzadiging.
Je hoeft niet alles te eten/drinken wat je voorgeschoteld krijgt, maak een keuze. Die ene oliebol is net zo lekker als de 2e, 3e enz.

Tijdens het eten heeft het lichaam 20 minuten nodig om de verzadigingshormonen aan te maken. Als je snel eet, dan kun je al teveel gegeten hebben voordat de hormonen dat seintje : “ik ben vol” afgeeft aan de hersenen.

Wil je n.a.v. deze info meer weten over een gezonde leefstijl, mail dan naar info@praktijkgewichtig.nl of app. naar 06-123 55 243

Een fijne Kerst en geniet van je maaltijd en elkaar, blijf gezond.
Groetjes Jeltje Pool

Ik maak gebruik van cookies zodat ik u een optimale website kan leveren. Meer informatie