Praktijk Gewichtig | +31 (0)6 123 55 243 | info@praktijkgewichtig.nl

Bewegen en Gezondheid / Brein en Gezondheid

#HetGezondeNoorden

Voldoende beweging zorgt voor een goede conditie van je brein; dit is een onmisbaar onderdeel van een gezonde leefstijl. Als je van een inactieve leefstijl naar een actieve leefstijl gaat, gaat dit niet zomaar: je moet er moeite voor doen, want jouw gedrag (en mindset) is hierop van grote invloed. Echter: je krijgt er ook veel voor terug; een betere weerstand (!), minder ervaring van stress (beter/anders omgaan met stress), meer creativiteit (tijdens, bijvoorbeeld wandelen in de natuur, krijg je meer ideeën en inspiratie), je creëert meer rust en ruimte in je hoofd, de concentratie wordt beter, je krijgt meer zelfvertrouwen.

De rode draad van het effect van beweging is de doorbloeding van jouw lichaam en jouw geest. En natuurlijk: hoe kun je ervoor zorgen dat je meer gaat bewegen. Hierover kun je in deze blog diverse tips, tools en informatie vinden.
Voldoende beweging zorgt voor een goede conditie van je brein; dit is een onmisbaar onderdeel van een gezonde leefstijl. Als je van een inactieve leefstijl naar een actieve leefstijl gaat, gaat dit niet zomaar: je moet er moeite voor doen, want jouw gedrag (en mindset) is hierop van grote invloed.

Echter: je krijgt er ook veel voor terug; een betere weerstand (!), minder ervaring van stress (beter/anders omgaan met stress), meer creativiteit (tijdens, bijvoorbeeld wandelen in de natuur, krijg je meer ideeën en inspiratie), je creëert meer rust en ruimte in je hoofd, de concentratie wordt beter, je krijgt meer zelfvertrouwen.
“Maar ik heb het al zo druk” is geen excuus meer, want door meer te bewegen creëer je juist ruimte, zoals zonet al vermeld: doordat je concentratie verbetert, je meer rust en ruimte in je hoofd krijgt, meer energie ontvangt, ervaar je minder druk en kun je meer aan. Kortom: je krijgt het minder druk (ook in je hoofd, hoe fijn is dat?).

Onderbreek het zitten door om het half uur een korte onderbreking met beweging in te lassen. Dit kun je bevorderen door meer water te drinken (en dus vaker naar de wc lopen), moet je bellen?: loop meer rond met je telefoon, ga eens staan achter je bureau, neem de trap natuurlijk; kortom: genoeg tips om ook tijdens het werk meer te gaan bewegen.

Verander je mindset: in plaats van bijvoorbeeld “ik ben zo moe”, “ik krijg meer energie als ik meer beweeg”. Verschillende omstandigheden kunnen je leren om te gaan met vervelende situaties; soms kun je de situaties niet veranderen maar dus wel de manier waarop je er naar kijkt.
Beweging in de natuur, onder andere: verbetering van je stemming en humeur, minder stress, betere concentratie, verbetering van de cognitieve functies, toename van je zelfvertrouwen. Zoals Hippocrates al zei: “Lopen is het beste medicijn”. Wandelen in de natuur heeft een positieve invloed op je emoties, je geest komt tot rust, je creativiteit verbetert, je krijgt weer rust en ruimte in je hoofd. Beweging zorgt er tevens voor dat er nieuwe verbindingen en cellen in de hersenen worden aangemaakt.

Praktijk Gewichtig geeft in deze Corona-tijd alleen online coaching, wellicht komt er na 9 februari weer ruimte voor face to face begeleiding, wel veilig met een scherm ertussen.
Ook behoort een wandelcoaching tot de mogelijkheid.

#wandelcoaching #beweging #gezondvoeding #afvallenindeWilp #onlinecoaching #HGN #HetGezondeNoorden
Voor info mail naar info@praktijkgewichtig of bel of app naar 06 123 55 243

Ik maak gebruik van cookies zodat ik u een optimale website kan leveren. Meer informatie