Praktijk Gewichtig | +31 (0)6 123 55 243 | info@praktijkgewichtig.nl

Oktober 2022

Eet gezond met Jeltje oktober 2022

Bij het ouder worden neemt de spiermassa af, waarbij dat tussen je 50e en 70e zelfs zo’n dertig procent. Daar zit je niet op te wachten, maar je kunt er zelfs iets aan doen om het proces te vertragen. Je hebt gemiddeld 0.83 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig. Door je voedingspatroon hierop aan te passen en enige krachttraining te doen heb je al heel wat gewonnen. Nadelen van te weinig eiwit-iname zijn: spierafname, vochtophopingen, zoals oedeem, verstoorde wondgenezing etc.

Begin de dag dus met een eiwitrijk ontbijt. Deze eiwitten heeft je lichaam nodig om aminozuur aan te maken, dat bevordert je spierbehoud. Eiwitten zijn ook belangrijk dat je voor langere tijd verzadigd bent, zodat je niet zo snel weer honger hebt. Een eiwitrijk ontbijt bestaat uit: melk met havermout, of Griekse yoghurt met ongesuikerde muesli of havermout en zacht fruit. Eet je liever een boterham, doe er dan een lekker gekookt eitje op. Voeg ook tijdens de lunch en avond-maaltijd eiwitten toe. Eiwitten vind je in: vlees, vis en zuivel. Peulvruchten, zaden en noten. Veelal groene groenten, champignons, avocado en in volkoren producten zoals in brood en rijst. Naast voeding is het belangrijk om op oudere leeftijd aan krachttraining te doen, wat niet persé in de sportschool hoeft. Dat kan ook thuis met gewichtjes, weerstandsbanden, dumbbells of kettlebells om deze fitness oefeningen doen.

Yoghurt of kwark

... met ongesuikerde muesli /havermout met fruit en noten.

IngrediŽnten:

  • 150 tot 200 ml yoghurt of kwark
  • 2 eetlepels ongesuikerde muesli of havermout
  • 1 eetlepel frambozen
  • 1 eetlepel blauwe bes

Bereiding:

Doe alle ingrediënten in een schaaltje, eventueel met een lepel ongezouten noten in stukjes erbij.

Je kunt mij altijd bereiken via info@praktijkgewichtig.nl of kijk op facebook: Jeltje Pool en Praktijkgewichtig (like deze pagina op facebook dan blijf je op de hoogte). Voor het cursus-workshop-aanbod kijk op facebook of hier de website.

Een gezonde groet,
Jeltje Pool

Ik maak gebruik van cookies zodat ik u een optimale website kan leveren. Meer informatie