Praktijk Gewichtig | +31 (0)6 123 55 243 | info@praktijkgewichtig.nl

Oktober 2021

EetGezond met Jeltje oktober

De herfst heeft zijn intocht gedaan. Soms is het regenachtig en soms laat de zon zich ook nog zien, de zonkracht zit nu onder de 3 en dat betekent dat je geen vitamine D meer opneemt via de zon, maar je kunt ook niet meer verbranden door de zon. Uit voeding kun je een klein beetje Vitamine D halen door bijvoorbeeld het eten van vette vis, zoals zalm, haring en makreel. Ook eieren bevatten vitamine D en aan halvarine/margarine en bak-en braadproducten wordt vitamine D toegevoegd. Maar waarom is dit zo belangrijk! Vooral voor de opbouw, het behoud van botten, het gebit en voor het immuunsysteem, maar dat is nog niet alles. Ook voor een goede werking van onze spieren hebben we vitamine D nodig. En dat zijn niet alleen de spieren in romp, armen en benen, maar bijvoorbeeld ook de hartspier. Spierzwakte en spierkrampen zijn de eerste symptomen van een tekort aan vitamine D. Vitamine D bevordert tevens de calcium opname. Tijd om over te stappen om vitamine D3 te slikken, want uit voeding haal je niet voldoende. De dosering is 10 mcg per dag, ouderen vanaf 70 jaar hebben 20 mcg per dag nodig.

Broodje makreel (Bron: Allerhande)

IngrediŽnten (4 personen)

  • 1 gerookte makreel
  • 20 gr. verse platte peterselie
  • 5 eetlepels mayonaise
  • 8 volkoren boerhammen
  • 8 augurken

Bereiding:

Doe ¾ van de peterselie en de mayonaise in een kom en pureer met de staafmixer. Op smaak brengen met zout en peper. Snijd de rest van de peterselie fijn. Bestrijk de boterhammen met de peterseliemayonaise. Beleg met stukken makreel en komkommer en strooi de rest van de peterselie erover.

Je kunt mij altijd bereiken via info@praktijkgewichtig.nl.
Op facebook: Jeltje Pool en Praktijkgewichtig (like deze pagina op facebook dan blijf je op de hoogte)

Een gezonde groet,
Jeltje Pool

Ik maak gebruik van cookies zodat ik u een optimale website kan leveren. Meer informatie