Praktijk Gewichtig | +31 (0)6 123 55 243 | info@praktijkgewichtig.nl

Juli 2020

Eet gezond met Jeltje

Vakantietijd. Het zijn roerige tijden geweest met het Corona virus in het land. Dat gaf veel beperkingen zoals 1.5 meter afstand houden en dat blijft nog even zo! Er zijn wel veel verruimingen, zoals dat de campings weer open zijn. Het is ook tijdens de vakantieperiode van groot belang om een goede weerstand te houden. Maak er een gewoonte van om iedere dag, ook in de vakantie een gezonde maaltijd op tafel te zetten. De norm is nog steeds minimaal 250 gram groente per dag. Je kunt dat verdelen door met de lunch een omelet te maken met roerbakgroente. Of een broodje met kaas en rauwkost. En dan heb je nog dat heerlijke fruit, zoals nectarines, kersen, aardbeien, kiwi’s, pruimen, peren, appels …. het water loopt je in de mond. Neurowetenschapper Erik Scherder heeft het in zijn interview met de Leeuwarder Courant over ‘lichamelijke inactiviteit’. Hij zegt het schort er nogal eens aan, dat ouderen het belang van bewegen niet inzien. Wie te weinig beweegt en ongezond eet, is dus extra kwetsbaar voor infecties. Laat voedsel uw medicijn zijn en uw medicijn uw voedsel: dit zijn de bekende woorden van Hippocrates, (een arts uit de Griekse oudheid). Gezonde voeding en beweging stonden centraal in de voorschriften van deze arts. Hippocrates was een groot voorstander van wandelen. Lukt wandelen niet, pak dan de fiets, of ga op de hometrainer. Drink ook minimaal 2 liter water per dag.

Campinggerecht. Kip met taugé in zoetzure saus (4 personen)

Ingrediënten: 250 g zilvervliesrijst, 400 g kipfiletreepjes 2 el traditionele olijfolie, 1 ui, 1 pot Chinese zoetzure saus (pot 535 g), 125 g taugé (bakje 125 g), 1 komkommer, 3 stuks bosuien. Bereiden: Kook de rijst. Snij de kipfilet in reepjes. Verhit de olie in een wok en bak de kipfilet in 5 min. goudbruin. Snijd de ui in partjes. Voeg de ui toe en roerbak 3 min. Voeg de zoetzure saus toe, breng al roerend aan de kook en laat op laag vuur 5 min. garen. Voeg de taugé aan de saus toe en warm nog 1 min. door. Snijd de komkommer in reepjes en de bosui in smalle ringetjes. Meng de komkommer en de bosui met een beetje zout. Giet de rijst af. Serveer de kip in zoetzure saus met de rijst en de komkommersalade.

Ik ben te bereiken via info@praktijkgewichtig.nl en via mob. 06 – 123 55 243. Op facebook: Jeltje Pool of Praktijk Gewichtig (like deze pagina, dan blijf je op de hoogte). Kijk voor de groepsbegeleidingen die starten in augustus op de website : www.praktijkgewichtig.nl

Een gezonde groet Jeltje Pool

Ik maak gebruik van cookies zodat ik u een optimale website kan leveren. Meer informatie