Praktijk Gewichtig | +31 (0)6 123 55 243 | info@praktijkgewichtig.nl

Januari 2021

EetGezond met Jeltje

Goede voornemens, afvallen staat bij velen bovenaan. Het Covid-19 virus had ons in 2020 aardig in zijn greep en dat zal voor 2021 niet anders zijn. Door meer thuiswerken en kinderen thuis zijn we minder in beweging geweest wat de weerstand geen goed doet. Gelukkig bleven de supermarkten open zodat er voldoende gezonde voeding te koop was.

Ben jij eraan toe om de eerste stap te zetten naar een gezonder gewicht. Om gezond te blijven is gezonde voeding belangrijk maar dat wil niet zeggen dat je het virus niet kunt krijgen, maar draagt wel bij aan een beter immuunsysteem. Wat kun je er zelf aan doen: Eet gezond, veel groenten en fruit, ongezouten noten, mager vlees, 1á 2 keer per week vis, zoals makreel, haring, zalm of tonijn (dan krijg je de juiste omega 3 binnen). Vergeet niet in de wintermaanden vitamine D in te nemen, nu je door de zon (te weinig zonkracht) geen opname hebt.

Om af te vallen hoeft je niet op dieet maar is het verstandig om tussendoor de slechte eetgewoontes weg te laten. Je mag een aardappel, pasta, rijst en brood eten maar wel de volkoren variant zodat je bloedsuikerspiegel op peil blijft. Een tip: als je volkoren pasta en rijst niet lekker vindt, ga de witte en volkoren mengen, zo wen je aan de smaak. Dat je bepaalde producten eet komt vaak hoe je het van thuis uit bij je ouders gewend was te eten. Op dezelfde voet verder gaan is het makkelijkste. Maar met kleine veranderingen kun je veel winst behalen voor je gezondheid.

Ben je nieuwsgierig hoe je kleine veranderingen kunt toepassen, doe dan in februari mee met een workshop. Voor zover het nu bekend is, zit tot 9 februari alles op het Corona-slot, maar kijk af en toe op mijn website naar data wanneer het wel weer kan.

Geroerbakte spruitjes (4 personen)

IngrediŽnten

  • 750 gram kleine spruitjes
  • 2 sjalotjes
  • 1 teentje verse knoflook
  • 150 gram (biologisch) ontbijtspek
  • 1 eetlepel (olijf)olie.

Bereiden

Maak de spruitjes schoon en kook ze in 5-6 minuten beetgaar. Snipper ondertussen de ui en knoflook. Snijd het ontbijtspek in kleine stukjes. Fruit de ui en knoflook in de wok met een beetje olie. Voeg vervolgens het spek toe. Giet de spruitjes af en laat ze goed uitlekken. Voeg de spruitjes bij het ui-spekmengsel. Roerbak het geheel 2 minuten. Breng op smaak met zout, peper en eventueel een beetje oregano. Lekker met (gebakken) krieltjes.

Je kunt mij altijd bereiken via info@praktijkgewichtig.nl of kijk op www.praktijkgewichtig.nl Op facebook: Jeltje Pool en Praktijkgewichtig (like deze pagina op facebook dan blijf je op de hoogte)

Groet Jeltje Pool

Ik maak gebruik van cookies zodat ik u een optimale website kan leveren. Meer informatie